ملتقى الجيولوحيين العرب
يا ضيفنا الكريم سلام الله عليك ,, هدا المنتدى بما يحويه من كتب هندسية وبرامج ومقالات جبولوجية متنوعة وروابط لمواقع مهمة..تتطلب التسجيل لتتمكن من التصفح ورفع الملفات
وكلنا نعلم جميعاً ان المنتدى مكان لتبادل المنفعة ولكي نفيد ونستفيد ..

منتدى الهندسة الجيولوجية موقع لتبادل الخبرات و الملفات في جميع مجالات الهندسة كما مذكرات و مشاريع نهاية التخرج و مسابقات الماجستير و الماستير و الدكتوراه 2014

من فضلك ساهم بقدر المستطاع واجعل دورك فعال بالمنتدى على الأقل قم بشكر الشخص الذي إستفدت من موضوعه ..والسلام عليكم

شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
avatar
Admin*
المدير
المدير
ذكر الرتبة : المدير العام  _ Admin*
عدد المساهمات : 658
نقاط : 1296
السٌّمعَة : 44
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
الموقع : الجزائر
العمل/الترفيه : مهندس جيولوجي و باحث
المزاج : يوم رائع وغد أجمل..
الأوسمة : كنت ولازلت أحلم بوطن موحد..لا بديل لي عنه.
http://geoatlas.goodearths.com

Optical Mineralogy and Petrography 2017

في الأحد فبراير 19, 2017 9:46 pm
[size=32]Optical Mineralogy and Petrography[/size]
David W. Mogk, Dept. of Earth Sciences, Montana State University

This webpage provides a compilation of on-line instructional resources and teaching activities related to Optical Mineralogy and Petrography. This site is intended for a) students, who desire to review the principles and methods of optical mineralogy and petrography, and b) faculty who seek instructional materials and activities to support their own teaching of these subjects.

Jump down to [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Optical Mineralogy–Tutorials and Other On-Line Resources





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Optical Mineralogy Teaching Activities

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Hirsch, Western Washington Univ.; This activity consists of a set of 69 mineral sheets to be used as part of a term-length set of labs. Each sheet has spaces to write physical and optical properties for each mineral as well as a crystal form diagram scanned from Nesse and/or Dana.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Hans Dieter Zimmermann; The purpose of the experiments below is to impart an intuitive understanding of the interaction between light and crystals and thus, of optical crystallography. This will help to demystify what is seen in the polarizing microscope and will better prepare students for the introduction of optical indicatrices as 3-D models to describe the directional dependence of light velocities, and thus refractive indices in anisotropic crystals.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Mickey Gunter, University of Idaho; The goal of this lab session is to introduce you to the spindle stage and its possible uses in an undergraduate mineralogy lab. At the undergraduate level, it can be used to identify minerals and to demonstrate the relationships among grain shape, retardation, and interference figures. Mickey's [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط], including spindle stage movies.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Edward Stoddard, North Carolina State Univ.; I've always thought that we might attract a major or two if we introduced first-year students to interference colors and such. Therefore, this exercise is primarily intended to be used in an introductory (physical) geology class, perhaps for advanced students or as an extra credit project. It may also be appropriate as a brief introduction ("teaser"?) to optics in a mineralogy or optical class.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Paul Sorensen and Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Many compounds crystallize rapidly from evaporating solutions, and many can be crystallized from melts. Because of this, it is possible to do simple crystallization experiments and to watch crystals grow over short time periods. Students can study several different compounds during one lab period. Students can examine many things quickly and easily, including crystal habit, growth zones, nucleation, deformation textures.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise continues the study of the physical properties of minerals and introduces petrographic microscopes.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Students look at mafic igneous minerals, learning to distinguish and identify them in hand specimen. They also look at a few of the minerals in thin section.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; Students study hand samples of light-colored igneous minerals and related mineral species. Students look at some of the same minerals and others in thin section.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; A final lab exercise that uses the optical mineralogy skills learned in the previous labs and begins the transition to petrographic analysis of thin sections.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is an introduction to sedimentary minerals and rocks.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is an introduction to the most important metamorphic rocks and minerals.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] –Helen Lang and Sid Halsor, West Virginia Univ. and Wilkes Univ.; In this laboratory exercise students will have an opportunity to examine the crystal structures, optical properties and health hazards of the common asbestos minerals. The laboratory will reinforce optical microscopic skills that students have learned in mineralogy and show them how mineralogy can be critical to understanding a current public policy issue.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – Dexter Perkins, Univ. North Dakota; This exercise is a practical application of optical mineralogy involving identification of some asbestiform minerals.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – David Mogk, Montana State University; A guided discovery approach is used to "unpack" the methods and observations used by "master" petrographers in the petrographic analysis of a thin section. A series of spreadsheets are used to direct students to make appropriate observations to systematically a) identify minerals in thin section, b) describe rock textures to interpret petrogenetic processes and geologic history, and c) apply this information to address questions of geologic significance. The matrix can be used as a scoring rubric to determine the degree to which students have correctly identified minerals in thin section and described and interpreted rock textures.





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Petrography–Analysis of Rocks in Thin Section

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

  • [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 03 Igneous Textures.ppt]Igneous Textures[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 3 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.

  • [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 23a Met Textures 1.ppt]Metamorphic Textures I[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 23 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.

  • [url=http://www.whitman.edu/geology/winter/Petrology/Ch 23b Met Textures 2.ppt]Metamorphic Textures II[/url] – John Winter, Whitman College; powerpoint presentation with figures from Chapter 23 of Winter's Igneous and Metamorphic Petrology textbook.

  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] – John Butler, University of Houston; on-line course materials for igneous, sedimentary and metamorphic petrography.





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Activities for Teaching Petrography

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Collections of Digital Images – Minerals in Thin Section





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Articles on Teaching Optical Mineralogy and Petrography








"وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا"
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى