الفرق بين تقييم المخاطر و اداره المخاطر
Risk Assessment: تقييم المخاطر
هي عملية تحديد مصادر الخطر وتحليلها في ضوء شدة الضرر وإحتمالية وقوعه ثم تقييم وسائل التحكم ومدى فعاليتها وبيان درجة المخاطرة.
A process that commences with hazard identification and analysis through which the severity of harm or damage is established, followed by an estimate of the probability of the incident severity or exposure occurring, an evaluation of controls, and concluding with a statement of risk.
Risk Management: إدارة المخاطر
هي عملية تشمل البيزنس ككل وتبدأ بتقييم المخاطر ثم تنفيذ خطة إدارة المخاطر التي تم تحديدها إما عن طريق منع مصدر الخطر و/أو تطبيق طرق تحكم مناسبة مع المتابعة والرصد والمراجعة المستمرة للمخاطر وفعالية طرق التحكم.
A holistic business process that commences with risk assessment followed by the implementation of a plan to manage the identified risks by hazard elimination and/or the application of relevant controls, and includes ongoing monitoring and periodic review of the risks and the effectiveness of the controls framework.